داده های ساختار یافتهشکل به خصوصی از نشانه گزاری صفحه است که موتورهای جستجو برای درک تفاوت بین بلوکهای اطلاعاتی موجود در آن مورد استفاده قرار داده اند. HTMLهای قدیمی و ساده به مرورگر چگونگی نمایش صفحه را به مرورگر توضیح میدادند. Rich Snippetsو schema از طرف دیگر توسط مرورگر نادیده گرفته میشوند و در عوض آنها به موتور جستجو میگویند که قطعه مشخصی از داده ها میباشند. گوگل ادعا میکند که در حال حاضر از این داده ها برای رنکینگ استفاده نمیکند بنابراین چندان ارتباطی به این موضوع ندارد.زمانی که گوگل به ما رتبه بندی ستاره را در صفحه نتایج نشان می دهد در واقع از این کد که توضیح دادیم بدست آمده است.
دلیل استفاده از داده های ساختار یافته
همانطور که پیشتر ذکر کردم گوگل ادعا میکند داده های ساختار یافتهبرای رنکینگ مورد استفاده قرار نمیگیرد و تاثیری در سئو ندارد. پس چرا زمانمان را صرفشان کنیم؟ چون بینگ آنها را برای رنکینگ در نظر میگیرد و در هر مورد میشود دید که آنها از این کدها برای رنکینگ استفاده میکنند .برای نمونه : اگر ما اپلیکیشن اندروید را جستجو کنید گوگل تشخیص میدهد که ما به دنبال نرم افزاری هستیم بنابراین لینک نرم افزار را در سمت چپ قرار میدهد. اگر من بر روی آن کلیک کنم داده ها را به صورت خاصی می بینم. شما میتوانید تصاویر، رتبه بندی ستاره ای ، سیستم عامل و در این مورد آندروید و غیره را ببینید ولی همانطور که می دانید وقتی روی لینک کلیک میکنیم نتایج متفاوتی بدست می آوریم، بنابراین گوگل از داده های ساختاریافتهبرای تاثیر گذاری بر موارد مشخصی استفاده میکند.
در هر موردی داده های ساختاریافته باعث متمایز شدن لیست شما میشود بنابراین بیشتر دیده شده و بر آنها کلیک میشود. بنابراین به طور کل داده های ساختاریافته ویژگی خوبی هستند. شما میتوانید انواعی از داده ها را تگ کنید و این تنها به نرم افزارها و دستور غذا ارتباطی ندارد. شما میتوانید سازمانها، موسیقی، رویدادها، افراد، محصولات، رستورانها و هر نوع بررسی را تگ کنید و این تنها به دستور غذا و غیره ارتباطی ندارد ولی توجه داشته باشید که همه انواع محتوا با موتورهای جستجو استفاده نمیشوند. برخی از آنها در فرایند توسعه خیلی زودرس هستند. افراد راه هایی برای تگ کردن اطلاعات پیدا میکنند ولی موتورهای جستجو هنوز نمیتوانند کاری در مورد بسیاری از داده ها کنند.
در حال حاضر گوگل از نشانه گزاری نویسنده کسب وکارها، سازمانها، رویدادها، موسیقی، مسیریابی ، افراد، محصولات دستورغذا، بررسی ، نرم افزار و ویدئو پشتیبانی می کند. بنابراین در حال حاضر برخی از انواع نشانه گزاری در صفحه توسط گوگل ، بینگ و یاهو و یاندکس ( اولین موتور جستجو روسیه ) پشتیبانی میشود. همانطور که می دانید شکلهای نشانه گزاری مختلفی وجود دارد. داده های ساختار یافتهیک عبارت کلی هستند که گوگل برای این نوع از نشانه گزاری ها استفاده میکند ولی گوگل از میکرو دادها، میکرو فرمتها و فرمتهای RDFaاستفاده میکند. آنها فرمت داده های میکرو را توصیه میکنند.
اگر هنوز صفحات خود را نشانه گزاری نکرده اید، باید از فرمت داده های میکرو استفاده نمایید. این چیزی است که گوگل تمرکز میکند و بهترین کاربرد را برای شما دارد. پس کجا باید در مورد داده های ساختار یافتهو فرمتهای نشانه گزاری یاد بگیریم ؟ بهترین جا برای یادگیری گوگل است. من توصیه میکنم که به گوگل رفته و rich snippetsرا جستجو کنید یا اینکه میتوانید سری به schema.orgبزنید که در آن میتوانید در مورد میکرو داده ها اطلاعات بیشتری کسب کنید و همچنین میتوانید به microformats.orgنیز بروید. در ضمن، گوگل یک ابزار تست نیز برای آزمایش داده های ساختاریافته خود ارائه داده است. در واقع این یک ابزار یادگیری کمکی است و شما میتوانید HTML خودتان را وارد کنید ولی شما میتوانید آدرس برخی از صفحات دیگر که توسط دیگری کد گزاری شده است را نیز وارد نمایید و گوگل داده های آن را برایتان به نمایش درآورد. متاسفانه اکثر سایتها از داده های ساختاریافته استفاده نمیکنند و فرصتهای زیادی را از دست میدهند. برای یادگیری داده های ساختاریافته زمانی صرف کنید تا به قدرت آن پی ببرید.
منبع: داده های ساختار یافته یا rich snippets